سایت منظومه قرآنی

manzoomeh12

حضرت امام(ره) به ما آموخت که عزّت و قدرت و سعادت مسلمین در آن است که اسلام را در صحنه نگه دارند تا تمامی زوایا و ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ملّت­ های مسلمان را تعالیم اسلام ناب محمدی(ص) فرا گیرد زیرا اگر چنین نشود، آنگاه است که اسلامِ «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم»، دچار سندروم انزوا گشته و جای خود را به اسلام منفعل و گوشه­ گیری خواهد داد که در هیچکدام از عرصه­ های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نمیتوان نشانی از او یافت. امّا به چه طریق می­توان اسلام را در زندگی بشر معاصری که به­ سرعت در حال ایجاد تغییرات و تحوّلات است، فعّال و پویا نگه داشت؟

پاسخ سؤال را باید در کانون مرکزی اسلام دانست و آن؛ قرآن کریم و تعالیم وحیانی­ ای است که انسان­ ها را مخاطب خویش قرار داده و برای تمامی جوانب زندگی آن­ها، نسخه ­ای درمانی و نکته ­ای هدایتگر ارائه داده است. امّا متأسفانه در زمانه ما، شاهد و ناظر آن هستیم که قرآن و تعالیم آن، به انزوا گرائیده و تنها مأوای آن در طاقچه منازل مسلمین یا مراسم و مجالس قرائت قرآن بوده و از حضور تعالیم قرآنی در عرصه­ های مذکور، اثر و نشانی نمی­ یابیم. حال، راه حلّ چیست؟ راه حلّ را باید در نحوه برداشت­ ها و تفاسیری  جستجو کرد که از آیات قرآنی صورت می­گیرد. به ­عبارت دیگر، اگر در هنگام تحلیل آیه ­ای از آیات قرآن؛ ابعاد معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن را بیان کردیم، آنگاه است که به نحو آشکار و نمایان، شاهد حضورِ در صحنه تعالیم قرآن و به ­تبع آن، آموزه ­های اسلام ناب محمّدی در جامعه اسلامی بوده به­ نحوی که اسلام و قرآن از بیماری انزوا، مصونیّت یافته و اقتدار و استقلال مسلمین در مقابل استعمار مستکبرین، برقرار خواهد شد.

این کار بنیادین که حقیقتاً مصداق عمل صالح می­باشد، هنری آسمانی است که ولیّ امر مسلمین، حضرت آیت­ الله العظمی خامنه ­ای (مدظلّه ­العالی) در بیانات خویش در باب تحلیل و تفسیر آیات قرآنی انجام می ­دهند و سعی وافر ایشان بر آن است که امتداد گم­گشته فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرآن را در پیکره امّت اسلام، احیاء و اقامه نمایند تا برای بار دیگر، تاریخ فاخر اسلام در دوران رسول الله(ص) در جهان امروز؛ تکرار شده و پرچم حکومت پابرهنگان در برابر نظام سلطه، برافراشته گردد و زمینه و زمانه لازم برای ظهور حضرت صاحب(عج) فراهم گردد.

 

manzoomeh12

آنچه که باید در رابطه با جایگاه ولیّ امر مسلمین جهان، به آن توجّه بسیاری شود آن است که جدای از جایگاه مشروعیّت دینی و الهی و مقبولیّت مردمی و حکومتی؛ مقام ولیّ امر مسلمین جهان، دارای مرجعیّت فکری، عقلانی و قرآنی نیز بوده که این امر هرگز نباید مغفول عوام و خواص واقع گردد. به بیان دیگر، نوع نگاه حاکم در فضای جامعه اسلامی نسبت به مقام والای رهبری، نباید صرفاً نگاهی برگرفته از سیاست باشد بلکه باید ولیّ فقیه را ولیّ عقل و عرفان و اخلاق و سیاست و فرهنگ و اقتصاد و اجتماع نیز دانست. لذا مرجعیّت، مقبولیّت و مشروعیّت ولیّ امر مسلمین در نظام اسلامی را نباید تنها در حصار مسائل سیاسی دانست و او را از سایر حوزه ­های مبتلابه جامعه، دانسته یا ندانسته و عالماً یا عامداً برکنار نمود تا شاهد و ناظر بر عدم حضور افکار، عقاید و رهنمودهای ایشان به عنوان یک متفکر دینی صاحب نظر در عرصه­ های اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور باشیم که عواقب آن، جدایی روزافزون این حوزه ­ها و عرصه­ ها با طرز فکر رهبر امّت اسلامی و رفتن جامعه به سمت و سویی است که موجبات نارضایتی ولیّ امر مسلمین را به همراه دارد. حال آنچه شایسته و بایسته است، پرداختن به ابعاد فکری و اضلاع معرفتی ولیّ امر مسلمین جهان در تمام عرصه­ های روز جامعه با محوریت تعالیم قرآنی می­باشد. زیرا همین تعالیم قرآنی است که محور عملکرد پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) و به پیروی از آنان، حضرت امام(ره) در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس بوده است که با تدقیق بسیار در سیره ولایت، هدایت و زعامت مقام معظم رهبری(حفظه ­الله)؛ شاهد تأسّی به همین منهج قرآنی در سلوک اجتماعی و سیاسی ایشان نیز هستیم.

 

manzoomeh منظومه قرآنی ولیّ امر مسلمین جهان؛ شاخص تفکر قرآنی در عرصه­ های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، اخلاقی، معرفتی و.... امّت اسلامی است، لذا آنچه که پرداختن به آن؛ لازم و ضروری می ­نماید، تلاش در جهت روشنگری و نیز توسعه و ترویج منظومه قرآنی ولیّ امر حاضر و قائم جهان اسلام حضرت آیت ­الله ­العظمی خامنه ­ای (مدّظلّه ­العالی) می ­باشد که کمتر به آن پرداخته شده (در واقع، اصلاً به آن پرداخته نشده است) و اصول و مبانی مطمح نظر ایشان در رابطه با تعالیم قرآنی، به ­نحو مبسوط استخراج نشده و مورد تدوین و تنسیق واقع نگشته است. حال، همین خلل و کاستی موجود در رابطه با عدم پرداختن به منظومه قرآنی مقام معظم رهبری (مدّ­ظلّه ­العالی)، ما را بر آن داشت تا با یاری خدای متعال و توسّل به ائمه اطهار(ع) و امام زمان(عج) در راه محقّق ساختن این امر؛ قدمی راسخ و قاطع برداشته و در حدّ بضاعت علمی و عملی خویش، بتوانیم اثری با ابتکار جدید و ایده­ ای نو و در عین حال، جامع و کامل ارائه دهیم. باشد که مقبول صاحبان درایت و ولایت قرار گیرد إن­شاء­الله ­تعالی.

البته گفتنی است که منظور از بیانات قرآنی مقام معظم رهبری در ادبیات این تحقیق، یا بیاناتی است که معظم ­له؛ صریحاً و آشکارا آیات قرآنی را مطرح نموده و پیرامون آنها، دُرّ سخن گشوده­ اند یا آن دسته از بیاناتی است که معظم ­له، ایما و اشاره ­ای به آیات قرآنی داشته ­اند امّا آن آیات مورد نظر در متن بیانات ایشان، تلاوت و قرائت نشده است؛ لذا برای جامعیّت فحوا و محتوای اثر، هر دو دسته از بیانات قرآنی مقام معظم رهبری، استخراج و مورد بهره­ برداری قرار گرفته است تا در نهایت امر؛ منظومه قرآنی ولیّ امر مسلمین جهان حضرت آیت­ الله العظمی خامنه­ ای (مدظله­ العالی) با محوریت دیدگاه ­ها، دغدغه ­ها و انتظارات قرآنی معظم­ له پیرامون هفت موضوع حیاتی امروز جهان اسلام در دوازده مجلد، تدوین و تألیف یافت.

 

manzoomeh12

آنچه که ذکر مجدّد آن، لازم و ضروری می ­نماید توجّه و دقّت بسیار به نوع بیان و زاویه نگاه مقام معظم رهبری(حفظه الله) به آیات قرآنی می ­باشد که ایشان چگونه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، معرفتی و ولایی آیات قرآنی را برای عموم مسلمین، تبیین و تنقیح نموده و با این طریق الهی، سعی بر این دارند که آغوش عزیز امّت اسلام از تعالیم قرآنی؛ خالی نمانده و همواره آنچه که شاخص حرکت در مقابل نظام سلطه می­باشد را اصول و موازین قرآنی، تشکیل بدهد که تقرّب و تمسّک به آن­ها، موجب هدایت و سعادت مسلمین جهان خواهد شد و دوری از آن­ها؛ زمینه گمراهی­ ها را فراهم می­ آورد. امیدواریم که با یاری خدای متعال و در ذیل عنایات حضرت صاحب ­الأمر(عج)؛ مخاطبین محترم با خواندن این مجموعه، بتوانند جلوه آیات قرآنی را در آینه بیانات مقام معظم رهبری به­ تماشا و نظاره نشسته و با عمل به راهکارها و رهنمودها؛ هر جلد از این مجموعه، فتح بابی گردد از بهشت قرآنی.

ARE YOU READY? GET IT NOW!
Increase more than 500% of Email Subscribers!
Your Information will never be shared with any third party.